چگونه در زمان رکود تورمی کسب و کار را اداره کنیم؟

چگونه در زمان رکود تورمی کسب و کار را اداره کنیم؟

تورم برای رهبران شرکت های بزرگ آمریکا تورم بالا عاملی ناخواسته و همچنین موضوعی نا آشناست.

وارن بافت 91 ساله، مسن ترین رئیس در بین شرکت های بزرگ آمریکا در سال 2011 نسبت به خطرات افزایش قیمت ها به سهامداران خود هشدار داده بود.

در سال 1979 پل ولکر مبارز اصلی تورم رئیس فدرال رزرو شد. در زمان شروع به کار که مصادف شده بود با زمان جان گرفتن نظام سرمایه داری، جهان آن زمان در حال آغاز عصر تورم پایین و سود بالا بود.

قیمت سهام شرکت ها بین بحران مالی جهانی سال 2007-2009 و همه گیری کرونا شروع به افزایش کرده بود.

تورم برای مدتی همچنان بالا ماند. در 7 ژوئن بانک جهانی هشدار داد که چند سال تورم بالاتر از سطح متوسط خواهد بود و رشد اقتصادی هم پایین تر از حد متوسط خود میباشد.

یک مطالعه جدید که توسط Marijn Bolhuis، Judd Cramer و Lawrence Summers انجام شده نشان میدهد اگر تورم را به طور مداوم اندازه گیری کنیم، نرخ مقدار امروز آن نزدیک به اوج سال 1980 است.

همانطور که در حال حرکت آرام به سوی آینده هستیم ” رکود تورمی ” مردم را به خود مشغول کرده است. مدیران امروز ممکن است خود را درگیر نبرد سنگین ببینند، آنها یک بحران مالی و یک بیماری همه گیر تجربه کرده اند.

با این حال چالش رکود تورمی نیازمند ابزار متفاوتی است که نیازمند ترفند های جدیدی است.

پس چگونه در زمان رکود تورمی کسب و کار را اداره کنیم؟

وظیفه اصلی تیم های مدیریتی امروزه باید جنگ بر سر جریان نقدینگی باشد. که این موضوع نیازمند تلاش مضاعف روی منابع درآمدیست.

اما اختلالات به طور قطع ادامه خواهد داشت. شرکت ها باید دو استراتژی را در پیش گیرند یکی کاهش هزینه ها و دو انتقال تورم به مشتریان بدون کاهش حجم فروش.

کاهش هزینه ها آسان نخواهد بود قیمت کالاها، حمل و نقل و نیروی کار همچنان پر هزینه هستند. محدودیت ها کاهش یافته ولی هنوز پابرجاست.

در ماه آوریل شرکت اپل با کمبود تراشه های رایانه ای مواجه شد و باعث زیان این شرکت شد.

پس از ماه ها استخدام فراوان توسط شرکت های بزرگ اکنون آنها به دنبال محافظت از حاشیه سود با ذخیره بیشتر منابع از سمت کارگران هستند. در آمریکا دستمزد سالانه بیش از 5% افزایش داشته و میزان اخراج ها بسیار کم شده.
روسای آمریکایی نسبت به همتایان اروپایی خود با سختگیری بیشتری عمل میکنند. ایلان ماسک طی نامه ای 10% حقوق تعدادی از کارمندان خود را کاهش خواهد داد.

به مرور برخی شرکت ها شروع به اخراج کارکنان خود کرده اند و صحبت ها روی سیستمی کردن کارها و بالا بردن کارایی کارمندان انجام میشود.

بسیاری از مشاغل یاد گرفته اند بدون افزایش قیمت و کاهش تقاضا چگونه خود را حفظ کنند.

شرکت هایی که این قدرت را دارند اکثرا دارای چه ویژگی هستند؟

1. رقابت پذیری، ناتوانی مشتریان از اجتناب یا به تاخیر انداختن خرید، جریان های درآمدی مرتبط با تورم  2. داشتن برند قوی.

با این شرایط شرکت ها افزایش قیمت بیش از این محصولات خود را پر خطر میدانند. مدیران اکنون بر اساس الگوریتم هایی که در گذشته تجربه کرده اند قیمت ها را به نسبت تقاضا تنظیم میکنند و سعی میکنند مدیریت دقیقی روی این موضوع داشته باشند.

با این وجود شرکت ها همچنان باید دیدگاه بلند مدتی در مورد مدت زمان ماندگاری قیمت های بالا و محدودیت ها داشته باشند.

با این حال شرکت ها باید تمرکز زیادی بر سرمایه در گردش خود داشته باشند. شرکت والمارت تقریبا یک پنجم ارزش بازار خود یعنی حدود 80 میلیارد دلار را در اواسط ماه می از دست داد.
همه اینها ارزیابی عملکرد یک کسب و کار را دشوار میکند. آقای بافت در نامه ای که به سهامداران خود در سال 1980 داد به آنها یادآوری کرد که سود باید متناسب با افزایش قیمت ها، بدون افزایش سرمایه انجام شود تا مبادا شرکت ها شروع به جویدن سرمایه سرمایه گذاران کند.

شاید لازم باشد آقای بافت مجدد در سال 2023 همان پیغام را به سهامداران خود بدهد.

منبع : اکونومیست

1401/03/24

علیرضا بهرامی نسب

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *