کارهایی که نباید انجام داد

به صورت کلی برای موفقیت در هر مساله با مجموعه ای از کارهایی که باید انجام داد مواجه میشویم اما کارهایی که نباید انجام داد هم از اهمیت بالایی برخوردار است.
چه کسی فرد موفق تری است ؟ فردی که در همه حوزه های زندگی و کاری میداند چه کاری درست است که انجام دهد ؟ یا کسی که میداند چه کارهایی را نباید انجام دهد ؟ اگر میخواهید در زندگی و در کسب و کار خود موفق باشید این مهمترین عامل تاثیر گذار روی آنهاست.

برای رسیدن به کار صحیحی که لازم است انجام دهید ابتدا باید کارهایی که نباید انجام دهید را بدانید سپس کار لازم را انتخاب کنید.

به این موضوع مدیریت ریسک میگویند که خود رشته دانشگاهی است. کارهایی که نباید انجام دهیم همان تجربه است، تجربه خودمان و تجربه دیگران و اصولا افراد با تجربه عملکرد بهتری نسبت به بقیه دارند. خب حالا نکات ذکر شده کلی را به جزئیات و مثال توضیح میدهم.

دو فرد را در نظر بگیرید که هردو بسیار زیاد اخبار را پیگیری میکنند تا بر اساس اخبار تصمیم گیری های بیزینس خود را بگیرند. یک فرد فوق العاده موفق و یک فرد بسیار عملکرد ضعیفی دارد.

اگر دقت کنید متوجه میشوید فرد موفق در اطلاعات ورودی به مغز خود فیلترهایی زیادی دارد. او در ابتدای مطالعه اطلاعاتی که اهمیتی ندارد را کنار میگذارد و براساس اطلاعات کاربردی مطالعات و تصمیم گیری های خود را انجام میدهد.

با دریافت این اطلاعات صحیح حالا زمان این است روی کاغذ کارهایی که نباید انجام دهید را یادداشت کنید. این بهترین عملکرد شما را رقم خواهد زد.

مثال: فرض کنید قصد سفر به شمال دارید. ابتدا باید اطلاعات دقیق از آب و هوا و جاده های مسیر و مقصد را بررسی کنید. اطلاعات آب و هوای اصفهان به درد شما نخواهد خورد. حال با توجه به این اطلاعات مسیر هایی که از نظر بد بودن راه و آب و هوا وضعیت بدتری دارند را جدا میکنید و بهترین مسیر را انتخاب میکنید.

یا فرض کنید مقداری پول برای سرمایه گذاری دارید. در تیرماه سال 1399 حسن به شما میگوید من تمام دارایی خود را در بورس گذاشتم و الان چند برابر شده است.

پس شما فکر میکنید این کار درست است و پول های خود را به بورس حسن میسپارید. شما ابتدا باید ببینید چه کارهایی نباید انجام دهید. تجربه اساتید به شما میگوید با تمام دارایی های خود وارد نشوید، تمامی پول خود را روی یک سهم سرمایه گذاری نکنید و…

مثال آخر فردی از اطرافیان خود را میبینید در حوزه شغلی خود بسیار خوب عمل میکند و صاحب ثروت شده.

شما فقط با این اطلاعات که اکبر در شغل دفتر املاک پول زیادی به جیب زده بدون مشورت یا مشورت با افرادغلط که فقط به شما میگویند در این شغل باید چه کارهایی انجام دهید وارد این حوزه میشوید.

یا بر حسب شانس موفق خواهید شد و یا بر اساس اصول شکست میخورید. شما برای شروع این شغل باید بیشتر از کارهایی که باید انجام دهید سمت کارهایی که نباید انجام دهید میرفتید.

نباید کارشناسانی که اعتباری کاری شما را خراب میکنند استخدام کنید. و نباید همه مشتری ها را پول ببینید. همچنین نباید طرز برخوردتان با همه مشتری ها به یه شکل باشد . نباید …

علیرضا بهرامی نسب

1400/02/25

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *