خروج آمریکا از خاورمیانه

در این مقاله خروج آمریکا از خاورمیانه و تاثیرات آن را بررسی خواهیم کرد!

آمریکا در آستانه تغییر استراتژی ۷۵ ساله خود نسبت به ریاض و منطقه خاورمیانه قرار دارد.

در گذشته آمریکا وابستگی شدیدی به نفت خاورمیانه داشت و با کوچکترین تغییرات در قیمت نفت و در خطر افتادن مبادلات آن اقتصاد آمریکا با مشکلات زیادی مواجه میشد.

اما چیزی که امروز میتواند اقتصاد آمریکا را با مشکل مواجه کند کرونا و مشکلات مشابه آن است.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری ایالات‌متحده در اکتبر سال ۲۰۱۸ گفت که خانواده سلطنتی عربستان سعودی بدون آنها بیشتر از دو هفته دوام نخواهد آورد.

هفته گذشته اما دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری ایالات‌متحده بالاخره به غرایز ضد سعودی خود جامه عمل پوشاند.

شنبه ۲۷ اردیبهشت برابر با ۱۶ ماه مه، جان بردلی، نویسنده، روزنامه‌نگار و متخصص حوزه خاورمیانه در مجله اسپکتی تور نوشت: ترامپ دستور برچیده شدن پدافند هوایی پاتریوت را از این کشور صادر کرده است.

این سیستم ضد موشکی پس از حمله موشکی به تاسیسات نفتی آرامکوی عربستان به این کشور ارسال شد. ترامپ همچنین دستور به فراخوانی صدها سرباز و نیروی دریایی آمریکا از خلیج فارس داده است.

حضور ناوهای جنگی آمریکا با ده‌ها فروند جنگنده‌های هوایی این کشور در آب‌های خلیج فارس در برابر هرگونه بی‌ثباتی احتمالی حیاتی به‌حساب می‌آید.

چیزی که مشخص است آمریکا نمیتواند با قدرتی که چین دارد در چند جبهه جنگ کند. از این رو سیاست آمریکا از حضور در خاورمیانه و غارت کشورهای عربی به مهار چین تغییر کرده.

در گذشته نفت بسیار ارزشمندتر از امروز بود، امروزه با آمدن فناوری های نو برای انرژی و همچنین خودکفا شدن آمریکا در استخراج نفت سیاست گذشته لازم بود تغییر کند.

با خروج آمریکا یک خلا بزرگ قدرت در خاورمیانه ایجاد خواهد شد و برای پر کردن این خلا ایران، ترکیه و اسرائیل گزینه های اصلی هستند.

با خروج آمریکا احتمال توافق ترامپ با ایران به شدت افزایش خواهد یافت و اقتصاد در خاورمیانه تغییرات اساسی را تجربه خواهد کرد.

اعرابی که به فروش نفت و تامین غذا و امنیت از طریق آن عادت کرده بودند باید به فکر تغییر باشند. توافق امارات و اسرائیل هم میتوان جزو این تغییرات که امارات در پیش گرفته دانست.

با خروج آمریکا از خاورمیانه ریسک اقتصادی توافق با آمریکا بالا خواهد رفت که مستلزم تغییر استراتژی های سرمایه گذاری خودمان باید باشیم.

جهان بعد از کرونا با تغییرات بزرگی روبرو خواهد بود و هیچگاه به دوران قبل از کرونا برنمیگردیم.

علیرضا بهرامی 1399/06/19

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *