نرخ بازگشت سرمایه ROI

نرخ بازگشت سرمایه ROI

نرخ بازگشت سرمایه (Return on Investment) یکی از مهمترین نکاتی است که باید در سرمایه گذاری های خود به آن دقت کنیم. این شاخص به ما میگوید به ازای پولی که هزینه کردیم چقدر درآمد کسب خواهیم کرد.

فرمول نرخ بازگشت سرمایه

دوره بازگشت سرمایه: اگر یادتان باشد چند سال قبل بانک ها طی تبلیغات فراوان اعلام میکردند پول های خود را نزد بانک ما قرار دهید و بعد از چهار سال پول خود را دوبرابر تحویل بگیرید. این یعنی دوره بازگشت سرمایه.

به ازای هزینه ای که میکنید سالیانه 25% سود دریافت خواهید کرد و طی چهار سال پول شما دوبرابر خواهد شد.

با یاد گرفتن این فرمول ها شما یاد خواهید گرفت چه سهام بورسی بخرید و سمت چه سهامی نروید، به کدام بانک یا شرکت و یا اشخاصی که با پول شما کار میکنند سرمایه های خود را بسپارید. و حتی چه ملکی حتی در دوران اوج قیمت ها مناسب خرید است.

دو بخش سهام و مسکن را توضیح میدهیم و بقیه ریز نکات را به خودتان واگذار میکنیم.

لزوما دوره بازگشت سرمایه در هر کشوری نمیتواند نشانه خوب بودن سرمایه گذاری در آن باشد.

اگر شخصی در ونزوئلا زندگی میکرد با توجه به تورم سنگینی که دارد دوره بازگشت سرمایه اش حتی ممکن بود به یک سال هم نرسد ولی فردی که در سوییس زندگی میکند برایش دور از انتظار است نرخ بازگشت سرمایه 10 سال را تجربه کند.

معمولا دوره بازگشت سرمایه متغیر است ولی چیزی که ما باید در سرمایه گذاری خود در حال حاضر دقت کنیم دوره بازگشت سرمایه ما نباید بالای 25 سال باشد.

فرض کنید سهام یک شرکت 1000 تومان است و این شرکت به ازای هر سهم 100 تومان سود سالیانه عاید سهامدار میکند. دوره بازگشت سرمایه در این شرکت 10 سال است.

شرکت هایی وجود دارد که دوره بازگشت سرمایه آنها بالای 500 سال است و بهترین شرکت هم از این نظر حدوده 3 ساله پول شما را دوبرابر میکند.

توجه داشته باشید ارزندگی یک شرکت را درآمد عملیاتی آن مشخص میکند.

ولی در بازار ممکن است به یک باره سهام یک شرکت که ارزندگی کمی دارد به دلایل مختلف مثل سفته بازی و مسائل سیاسی و … رشد خیره کننده را تجربه کند.

و اما در حوزه مسکن هم شما در این روزها با ارقام عجیب و غریبی روبرو خواهید شد.

ارزش مسکن را بر اساس مبلغ اجاره آن بسنجید.

یعنی دوره بازگشت سرمایه خود روی هر ملک را باید بر این اساس بسنجید که چند ساله با اجاره آن پول شما باز خواهد گشت.

فرض کنید شما دو گزینه برای خرید دو دو نقطه شهر خود دارید. هر دو واحد ها آپارتمان و یکصد متر و باشرایط مساوی. یکی از آنها را میتوانید با یک میلیارد بخرید و دیگری را با مبلغ یک میلیارد و دویست میلیون تومان.

واحد یک میلیاردی را از شما به مبلغ خالص ده میلیون تومان ماهیانه اجاره میکنند.

واحد یک میلیارد و دویست میلیونی را هم سیزده میلیون تومان از شما اجاره میکنند.( دقت کنید باید اجاره ماهیانه را ضرب در 12 بکنید تا مبلغ سال بدست آید و سپس تقسیم بر هزینه انجام شده کنید ).

با یک محاسبه ساده میبینیم دوره بازگشت سرمایه واحد اول 8.3 سال است و دوره واحد دوم 7.6 سال.

به این ترتیب واحد شماره دوم برای خرید مناسب تر از واحد اول است. توجه کنید اگر دوره بازگشت سرمایه در ملک از 15 سال بالاتر باشد واحد مناسب سرمایه گذاری نیست.

علیرضا بهرامی نسب

1399/08/14

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *