حذف دفاتر املاک و واسطه ها از 1403

با حذف دفاتر املاک و واسطه ها از 1403 روند بازار دست خوش چه تغییراتی میشود؟

در گذشته، دلالان و واسطه‌گران در بازارهای ایران نقش مهمی داشتند. آنها معمولاً کالاها را با یک قیمت خریداری می‌کردند و پس از گذشت چند روز یا هفته، آن را با قیمتی بالاتر از 20٪ قیمت اولیه فروختند.

این افراد به دنبال واسطه‌گرانی بودند که معاملات را به سرعت انجام دهند. و به آنها کمک کنند تا سود بیشتری کسب کنند.

به همین دلیل، از سال1397 تا سال 1401، تعداد واسطه‌گران زیاد شد؛ و سودهای قابل توجهی به دست آورده‌اند.

بعد از این رویدادها و با اجرای غیررسمی اف ای تی اف در ایران، تراکنش‌های افراد نیز مشمول مالیات شد. تا فرار مالیاتی‌ها با استفاده از تراکنش‌های بانکی شناسایی شوند.

این اقدام از اول دی ماه سال 1402 آغاز شد. پس از این رویداد، واسطه‌گران در بازار دیگر نمی‌توانستند بدون پرداخت مالیات به میزانی که بین 20 تا 25 درصد از سود بوده، سود کسب کنند.

به همین دلیل، افرادی که هنوز در فعالیت خرید و فروش مشغول هستند احتمالاً از این تغییرات آگاه نیستند و حذف دفاتر املاک و واسطه ها از 1403 و 1404  این روند به شدت تشدید خواهد شد.

با این تغییرات، دسترسی دلالان به این بازارها محدود شده و بیشتر مصرف‌کنندگان مستقیماً در این بازارها حضور خواهند داشت. اما مصرف‌کنندگان ممکن است به شما مبلغ زیادی پرداخت نکنند.

همچنین،با حذف دفاتر املاک و واسطه ها از 1403، تعداد معاملات به شدت کاهش می‌یابد. و بسیاری از دفاتر املاک و کارشناسان این حوزه ممکن است مجبور به ترک این بازار شوند.

در این بازار، افرادی که دارای اطلاعات مالیاتی و حقوقی قوی هستند و می‌توانند به مشتریان خود مشاوره‌های دقیق و صحیح ارائه دهند، می‌توانند موفق باشند.

این افراد می‌توانند برندگان بازار بعدی مسکن باشند. و از فرصت‌های ایجاد شده از تغییرات مالیاتی و قوانین جدید بهره‌مند شوند.

تاریخ نگارش مطلب : اسفند 1402