تعریف متفاوت از انسان باهوش

تعریف متفاوت از انسان باهوش

در این مقاله با یک تعریف متفاوت از انسان باهوش آشنا خواهید شد!

در شرایط فعلی افرادی موفق هستند که باهوش باشند. اگر باهوش نباشند پولی بدست نمی آورند و پولی هم از پدر رسیده باشد همه را از بین خواهند برد. حالا باهوش بودن یعنی چه ؟

تعریف باهوش بودن امروز با ده سال پیش تفاوت دارد. فرد باهوش امروزی کسی است که در محیط کاری خود حداقل ۲۰ مولفه که باید به آنها توجه داشته باشد را در کاغذی بنام چک لیست بنویسد.

اگر این موارد به ۵۰ عدد برسد با شخص با ضریب هوشی بسیار بالا روبرو هستیم. این مولفه هایی که نوشته شده اند باید ضد هم باشند.

تعدادی دیگر باید متناقض باهم و تعدادی هم مغایر هم باشند. اگر همه مولفه ها یک جهت را به شما نشان میداد چک لیست شما اشتباه است.

به زبان ساده تر : اولی به شما اعلام میکند یک کار را انجام بدهید و مورد دوم به شما اعلام میکند انجام این کار اشتباه است.

حال انسان موفق کسی است که از بین این همه تناقض و اطلاعات که هرکدام به شما یک چیز متفاوت می گوید راه درست را تشخیص بدهد. این اطلاعات نباید باهم هارمونی داشته باشند که شما را به یک مقصد ببرند.

سود در تناقض است. باهوش کسی است که تناقض را میفهمد و کودن کسی است که تناقض را متوجه نیست.

در زندگی شخصی هم این موضوع وجود دارد. انسان کم هوش در زمان ارتباط با همسر یا فرزندان فقط یک موضوع را در ذهن دارد ولی انسان باهوش مولفه های دیگر را نیز در جلو چشمان خود میبیند.

در زمان کدورت با همسر اگر فقط یک رفتار اشتباه او را در نظر دارید٬ تصمیم غلط خواهید گرفت و اگر درصد بالایی از مولفه ها به شما می گوید این تصمیم درست است٬ انجام ندادن آن اشتباه خواهد بود.

اگر حوصله نوشتن این چک لیست متناقض را ندارید بهتر است تصمیم گرفتن درباره خودتان را به دیگران واگذار کنید. شما صلاحیت تصمیم گیری درباره خودتان را نیز ندارید.

 

مولانا در دفتر دوم مثنوی می فرماید :

هست بی رنگی اصول رنگ ها / صلح ها باشد اصول جنگ ها

 

و به قول نظامی :

هرچه خلاف آمد عادت بود     /     قافله سالار سعادت بود

 

و در نهایت شیخ محمود شبستری :

نمی دانم بهر جایی که هستی / خلاف رسم و عادت کن که رستی

 

علیرضا بهرامی نسب

۱۴۰۲/۱۲/۱۶