احتمالات توافق بین ایران و آمریکا

شما احتمالات توافق بین ایران و آمریکا را چگونه پیش بینی میکنید؟

امروز مورخ 1399/03/16 دو پیام مثبت از سمت ترامپ به ایران ارسال شد. به این بهانه تصمیم گرفتم احتمالات پیش رو برای توافق با آمریکا رو بررسی کنیم.

در ابتدا باید بدانیم توافق با آمریکا باعث تقویت پول ایران و کاهش قیمت دلار خواهد شد. به طبع کاهش قیمت دلار قیمت طلا و کالاهای دیگر هم کاهش محسوسی پیدا خواهند کرد.

از سوی دیگر بازار سهام کشور در این شرایط رشد قابل توجهی میکنه و صف های خرید فراوانی برای سهام شرکت های مختلف تشکیل خواهد شد.

از سوی دیگر در صورت انتخاب مجدد ترامپ و عدم حصول توافق نیز تاثیر معکوسی خواهد داشت.

در این شرایط شوک قیمتی روی کالاها، دلار، مسکن، طلا و … و همچنین افت شدید بازارهای مالی و تشکیل صفوف فروش سنگین شرکت ها دو از انتظار نیست.

حال برگردیم به شرایط انتخابات در آمریکا، تقریبا 50 درصد امکان رای آوردن مجدد ترامپ وجود دارد و 50 درصد احتمالا رای نیاوردن و انتخاب بایدن، ممکن است بعضی ها احتمال 50-50 را قبول نداشته باشند و ما هم تلورانس نهایتا 5% میتوانیم برای این درصد قابل قبول بدانیم.

از سویی اتفاقات بد سریالی آمریکا از سویی و عملکرد قابل قبول ترامپ در دوره ریاست جمهوری پیشبینی را بسیار سخت خواهد کرد.

اگر ما فرض 50-50 قبول کنیم، انتخاب دموکرات ها که روابط بهتری با ایران دارند از یک سو و در صورت انتخاب خود ترامپ احتمالا توافق ایران با ترامپ را هم نسبت به عدم توافق نصف نصف فرض کنیم در این حالت 75% احتمال توافق با ایران وجود دارد و 25% احتمال عدم توافق. پس با کمی تلورانس احتمال توافق باید زیاد بدونیم.

از سوی دیگر آمریکا در حال خروج از منطقه خاورمیانه است. سیاست بلند مدت آمریکا از حضور در خاورمیانه به مهار چین تغییر یافته. از این سو میتوان احتمال توافق را بیشتر هم دانست. ولی باید همه احتمالات را در نظر گرفت و تصمیم گیری کرد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *